کارتابل شرکت ها و فناوران
انتشارات

ماهنامه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان

شماره ۲۳

بهمن 1394

آرشیو ماهنامه

معرفی شرکت‌های مدیریت صادرات و نقش این شرکت‌ها در توسعه صادرات محصولات

تاریخ : 1393/06/23

تعداد بازدید : 9199

3.3 امتیاز از 6 رای

شرکت مدیریت صادرات چیست و تفاوت آن با شرکت‌های بازرگانی چیست؟ شرکت مدیریت صادرات یکی از انواع واسطه‌های صادراتی است که برای کمک به بنگاههای اقتصادی در جهت ورود به بازارهای جهانی ایفای نقش intermediaries می‌کند. این شرکت‌ها بسته به شرایط و نیاز می‌توانند مدیریت تمام یا بخشی از فعالیت‌های صادراتی بنگاههای اقتصادی مخصوص بنگاههای کوچک و متوسط را بعهده بگیرند.

شرکت مدیریت صادرات یکی از انواع واسطه‌های صادراتی است که برای کمک به بنگاههای اقتصادی در جهت ورود به بازارهای جهانی ایفای نقش  intermediariesمی‌کند. این شرکت‌ها بسته به شرایط و نیاز می‌توانند مدیریت تمام یا بخشی از فعالیت‌های صادراتی بنگاههای اقتصادی مخصوص بنگاههای کوچک و متوسط را بعهده بگیرند.

این شرکتها در اروپا به Export Managing Company (EMC)  ، در آمریکا با نام یا General trading Company در ژاپن وکشورهای جنوب شرقی آسیا با نام trading house یا سوگوشوشا شناخته میشوند؛ ولی این واسطه‌ها در تمام دنیا خدمات تقریباً مشابهی را ارائه میدهند. شرکت مدیریت صادرات فروش صادراتی یک شرکت کاملاً مستقل می‌باشد که مانند یک دپارتمان انحصاری برای صادرکننده‌ها عمل می‌کند . یک شرکت مدیریت صادرات معمولاً یک قرارداد رسمی، جهت مدیریت امر صادرات شرکت‌ها با آنها می‌بند.  در بعضی موارد شرکت مدیریت صادرات نمایندگی تمام محصولات خط تولید آنها را می‌پذیرد ولی ممکن است همیشه بدین شکل نباشد. معمولا شرکت مدیریت صادرات حق انحصاری فروش در تمامی‌بازارهای خارجی را دارد ولی باز ممکن است همیش ه اینگونه نباشد. تعهد در قبال حفظ رابطه بلند مدت با تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان ماهیت شرکت مدیریت صادرات را از سایر واحدهای تجاری متمایز می‌نماید . به عنوان بخشی از این تعهد شرکتهای مدیریت صادرات در زمینه ارتقای ارزش افزوده می‌کوشند که این خود یعنی زمینه‌های غیر از بازاریابی بین‌المللی را نیز پوشش می‌دهند . شرکت مدیریت صادرات خدمات را در راستای شناسایی وانگیزش تقاضای بازارهای بین‌المللی و همچنین نحوه پردازش وپاسخ صحیح به تقاضای بازارهای خارجی (physical fulfillment activities) و به عبارتی تسهیل تجارت خارجی به بنگاههای تولیدیصادراتی ارائه میدهد که در نتیجه بنگاههای اقتصادی از ورود به بازارهای جهانی منتفع می‌شوند و شرکت مدیریت صادرات هم از ایجاد رابطه بلند مدت بین صادرکننده و خریدار سود می‌برد وحاصل آن برای کشور هم نیل به یکی از اهداف مهم توسعه یعنی توسعه صادرات غیرنفتی می‌باشد.

منبع: سازمان توسعه تجارت ایران

برای دریافت متن کامل مقاله بر روی دریافت فایل مقاله کلیک نمایید.

نظر شما
سایر نظرات
0 0

محمد رضا اسلامی - تاریخ ارسال نظر : 1393/11/18

با سلام ، این قدم بسیار مهمی در انگیزه دار کردن شرکتهای دانش محور خواهد بود ، به درایت طراح این شرکت آفرین عرض میکنم و برای بانیان شرکت مزبور موفقیت روزافزون آرزومندم. و حتما" من سعی میکنم شرکت خودرا نیز در راستای این خدمات قرار دهم