کارتابل شرکت ها و فناوران
انتشارات

ماهنامه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان

شماره ۲۳

بهمن 1394

آرشیو ماهنامه

تجارت جهانی و بین‌المللی در سال 2017

تاریخ : 1396/03/01

تعداد بازدید : 186

0 امتیاز از 0 رای

تجارت جهانی و مهاجرت به صورت فزاینده‌ای توسط گروه‌های خاص سیاسی و بخش‌های جامعه به عنوان علل ریشه‌ای کاهش رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و گسترش شکاف ثروت شناخته شده است. پیشرفت‌های اخیر گواه اهمیت فزاینده‌ی این مکتب فکری و تأثیر بالقوه و قابل‌توجه در چشم‌انداز تجارت جهانی، در آینده‌ی نه ‌چندان دور می‌باشد.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

فرصت‌ها و چالش‌ها برای شرکت‌های چندملیتی، توسط سازمان تجارت جهانی WTO و ترتیبات تجارت دوجانبه کنترل می‌شوند. رویدادهای سیاسی 2016 رساننده‌ی خبر یک تغییر قریب‌الوقوع، به سمت نزدیک‌تر شدن به تجارت جهانی کالا و خدمات در جایگاهی به‌ مراتب پیچیده‌تر می‌باشند.

تجارت جهانی و مهاجرت به صورت فزاینده‌ای توسط گروه‌های خاص سیاسی و بخش‌های جامعه به عنوان علل ریشه‌ای کاهش رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و گسترش شکاف ثروت شناخته شده است. پیشرفت‌های اخیر گواه اهمیت فزاینده‌ی این مکتب فکری و تأثیر بالقوه و قابل‌توجه در چشم‌انداز تجارت جهانی، در آینده‌ی نه ‌چندان دور می‌باشد.


 Brexit

از آنجایی که نتیجه‌ی‌ رفراندوم عضویت در اتحادیه اروپا برای بریتانیا در ژوئن 2016 هنوز تصویر روشنی از آینده روابط بین انگلیس و اتحادیه اروپا به دست نداده است، اتحادیه اروپا موضع "هیچ مذاکره‌ای بدون اطلاع" و دولت انگلستان تصمیم گرفته که استراتژی مذاکرات خود را نشان ندهد.



filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2


در نتیجه بنظر می‌رسد آینده روابط انگلیس و اتحادیه اروپا بعد از Brexit کاملاً مردد و نامعلوم باقی می‌ماند و همان چیزی است که تأثیر بارز خروج از اتحادیه اروپا بر کسب ‌و کار شهروندان را آشکار می‌سازد. مفسران طیف وسیعی از گزینه‌ها را مطرح کرده‌اند. شامل:


EFTA/EEA (انجمن تجارت آزاد اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا):

مانند نروژ، انگلستان بصورت بالقوه می‌تواند دسترسی به بازار واحد اتحادیه اروپا را از طریق ماندن در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) حفظ کند. در این رویکرد، بریتانیا در صورت موافقت به ماندن در منطقه‌ی اقتصادی اروپا، حقوق خود را داراست. بر اساس این مدل تبادل 4 مورد کالا، مردم، خدمات و سرمایه بصورت آزادانه، بین انگلستان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا ادامه خواهد یافت. در نتیجه تعرفه و مالیات به بسیاری از کالاها و خدمات مورد معامله تعلق نخواهد گرفت. با این حال، ممکن است موارد استثناء بعد از پذیرش این قوانین، افزوده گردد. علاوه بر این، به رسمیت شناختن کالا و خدمات بایستی حفظ شود اما نفوذ بریتانیا و فراتر رفتن از حد استانداردهای قانونی، محدود می‌شود. اعضای دیگر اتحادیه اروپا که در منطقه اقتصادی اروپا عضو هستند، بخشی از اتحادیه گمرکی اروپا را تشکیل نمی‌دهند و در نتیجه برای ورود به توافق و مذاکرات تجاری‌شان با کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا، آزاد هستند. اما ممکن است مواردی برای بررسی گمرکی موجود باشد، از جمله تعیین ملیت محصولات بر اساس اصول قوانین مبدأ، تا بعنوان تنها تولیدکننده‌ی محصولات از منطقه‌ اقتصادی اروپا، از مزیت گردش آزاد بهره‌مند شوند.


اتحادیه گمرکی:

مانند ترکیه، انگلیس می تواند به یک اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا وارد شود. در این سناریو، انگلستان و اتحادیه اروپا اعمال تعرفه‌های یکسان را به برخی کالاها و خدمات از خارج از اتحادیه گمرکی می پذیرند(مانند محصولات صنعتی در مورد ترکیه). برای تمام محصولات و یا خدمات تحت پوشش اتحادیه گمرکی، انگلستان نیاز به تطابق با مقررات تنها بازار اتحادیه اروپا دارد و آن به طور خودکار موضوع موافقتنامه‌های جدید تجارت آزاد اتحادیه اروپا خواهد بود، که نتیجه گیری با اشخاص ثالث می‌باشد (و در مذاکره شرایط خاص خود با کشورهای ثالث در رابطه با آن کالا یا خدمات آزاد نخواهد بود). بریتانیا، با این حال، به رایگان به توافق نامه‌های تجاری با کشورهای ثالث برای کالاهای پوشش داده نشده اتحادیه گمرکی دست خواهد یافت. البته خدمات را شامل نمی‌شود.



filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9


توافقنامه تجارت آزاد:

روش دیگر، انگلستان می تواند بعنوان مثال یک شرایط اقتصادی و تجاری جامع و جدید با اتحادیه اروپا، دنبال کند، اما احتمالاً فراگیرتر از آن، نتیجه‌ی اخیر توافقنامه‌ی اتحادیه اروپا و کانادا، یک راه حل شناخته شده به عنوان مدل CETA plus. این استراتژی انگلستان را قادر خواهد کرد که موافقتنامه های تجارت آزاد با سایر کشورها و بلوک های تجاری منعقد کند. همانطور که با گزینه اقتصادی اروپا، بررسی های گمرکی و قواعد مبدأ وجود دارد تا تعیین کند که آیا کالاهای معامله در اتحادیه اروپا می تواند از شرایط ترجیحی توافقنامه تجارت آزاد بهره مند شود. برای مثال در قالب تعرفه واردات پایین تر. تجارت آزاد در خدمات بر روی شرایط توافق بستگی دارد.


filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d



سازمان تجارت جهانی:

اگر هیچ یک از ترتیبات جایگزین بالا (یا مشابه) در زمان مناسب مقدر نباشد، انگلستان اتحادیه اروپا را ترک می‌کند، تجارت بریتانیا با جهان اتحادیه اروپا(و به احتمال زیاد بقیه جهان، در غیاب تجارت آزاد دوجانبه جدید توافق بین بریتانیا و کشورهای ثالث) با قواعد سازمان تجارت جهانی (WTO) اداره می‌شود. صادرات بریتانیا به اتحادیه اروپا و دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی به تعرفه کشورهای وارد کننده بستگی خواهد داشت. (به کار رفته در یک کشور اساسا مورد علاقه: که، بدون تبعیض است). واردات به انگلستان به تعرفه بریتانیا وابسته است.


filereader.php?p1=main_8f14e45fceea167a5


مفاهیم و معانی کسب‌ و کار Brexit:

بسیاری از کسب ‌و کارها در انگلستان بخشی از یک زنجیره‌ی یکپارچه تولید و عرضه‌ی اروپایی محسوب می‌شوند. بسیاری از محصولات تمام شده از تعدد اجزای وارداتی از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساخته شده است. یک جزء می‌تواند بعنوان یکی از حلقه‌های زنجیره‌ی تولید و عرضه، در سراسر مرزهای بین اتحادیه اروپا قبل از اینکه محصول نهایی مونتاژ و کامل و نهایتاً بفروش برسد، برای چندین بار جابجا شود. بازار یکپارچه‌ی اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا تولیدکنندگان اتحادیه با سرعت و انعطاف‌پذیری در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا که محصول می‌تواند(زمانی که آن‌ها داخل اتحادیه گمرکی اروپا می‌باشد)، بدون تعلق گرفتن تعرفه‌ها وظایف و یا کنترل‌ها گمرکی یکبار بصورت آزادانه گردش کند. محصولات وارداتی داخل شده از یک عضو به یکی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا به لحاظ فنی بعنوان «واردات» برای مقاصد گمرکی در نظر گرفته نمی‌شود. عوارض گمرکی و یا مالیات بر ارزش افزوده کالای وارداتی قابل پرداختی وجود ندارد، و هیچگونه اظهارنامه رسمی نیز مورد نیاز نخواهد بود. 

خدمات، از اصل بازار واحد اتحادیه اروپا در «جنبش رایگان خدمات» و به رسمیت شناختن متقابل بهره‌مند می‌شوند. به عنوان مثال، خدمات مالی می‌تواند به آیین‌نامه یکی از اعضا بعوان «گذرنامه» خدمات آن‌ها در سراسر اتحادیه اروپا بدون مجوزهای اضافی، اعتماد و تکیه کند. شرکت‌های خدمات حرفه‌ای مشابه ممکن است به صلاحیت حرفه‌ای بدست آمده در یک کشور عضو اتحادیه اعتماد کنند تا یک کارمند را قادر به کار در کشور دیگر عضو اتحادیه با چند الزام افزوده (در صورت وجود) بسازند.

تعدادی از گزینه‌های بالا، به تغییرات عمده‌ای در این وضعیت اشاره دارند. برای مثال، شرکت‌ها بریتانیا می‌تواند در داخل محدود شوند یا حتی به ارائه خدمات مرزی به یک یا چند عضو دیگر باقی در اتحادیه (یا بالعکس)، ممنوع شوند. در مورد کالا، خروج از اتحادیه گمرکی اروپا به این معنا خواهد بود که اظهارنامه‌های سنگین گمرکی خاصی باید تهیه شود که تشریفات گمرک با آن تطابق داشته باشد. عوارض گمرکی مربوط و مالیات بر ارزش افزوده واردات، در کالاهای وارد و یا خارج شده از انگلستان، مورد درخواست قرار خواهد گرفت. در برخی از بخش‌ها مانند غذا، لباس، مواد شیمیایی و خودرو، تعرفه وارادت می‌تواند بالا باشد (محدوده‌ای بین 5 تا 15 درصد یا بیشتر). اگر بعد از برکزیت (post-Brexit) انگلستان به توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا وارد می‌شد برای تعیین اینکه صادرات بریتانیا به اتحادیه اروپا (و یا بالعکس) به نفع شرایط ترجیحی موجود در توافقنامه تجارت آزاد هست یا نه، ، اظهارنامه‌های گمرکی هنوز موردنیاز می‌بود. در نبود یک راهکار جامع برای تجارت آزاد، خدمات مقرراتی ممکن است محدود شود و بعید است جنبش رایگان خدمات تکرار شود.

هرچند در چارچوب نهایی رابطه جدید بریتانیا و اتحادیه اروپا، شرکت‌های تولیدی مستقر در انگلیس، نیاز خواهد داشت که تاثیرشان بر عملیات را بخوبی در نظر بگیرند. در کمینه، افزایش هزینه‌های گمرکی ترخیص کالا، و وظایف گمرکی بالقوه انگلستان و اتحادیه اروپا، بعنوان یک عامل افزوده، در کنار نرخ مالیات، هزینه‌های نیروی کار، نرخ ارز و موانع نظارتی که شرکتهای دارای عملکرد در انگلستان باید در تصمیمات سرمایه‌گذارانه‌شان بشمارند، را در نظر آورند.


موافقت‌های دوجانبه و چندجانبه:

در 2016، موافقتنامه جامع اقتصادی تجارت (CETA) بین اتحادیه اروپا و کانادا، تقریباً برقرار شد، زمانی که دولتهای بخش‌های منطقه‌ای بلژیکی والونیا و بروکسل مخالف آن بود و در همان زمان هلند توافق‌نامه معامله اتحادیه اروپا ـ اکراین را رد کرد. زمان صرف شده برای مذاکرات این توافق‌نامه‌های چندجانبه (که بیش از 7 سال بود)، مشکلات موجود در تصویب آن‌ها و افزایش شک‌گرایی (scepticism) که توسط سیاستمداران و حوزه انتخابیه بطور مشابهی مشاهده می‌شد منجر به این شد که توافقات آزادسازی تجارت جامع زیر سوال برود.


filereader.php?p1=main_c9f0f895fb98ab915


این مسیر آشکار به ظاهر توسط فراخوانی ترامپ رئیس جمهور منتخب، به تحقیق برای آینده عضویت ایالات متحده آمریکا در مشارکت با ترنس پاسیفیک (TPP) (که بین ایالات متحده و 11 کشور دیگر از جمله استرالیا، ژاپن و سنگاپور می‌باشد)، مشاکرت تجارت و سرمایه‌گذاری ترنس‌آتلانتیک (TTIP) (میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا) و توافق‌نامه تجاری سه جانبه آمریکای شمالی ((NAFTA) (بین آمریکا کانادا و مکزیک از ژانویه 1994) تشدید شده است. از طرف دیگر، ترامپ به بریدن تعرفه‌های سنگین به واردات برخی کشورها تهدید کرده‌است تا به اجبار امتیازاتی به معاملات تجاری اعطا کند. آقای ترامپ همچنین قصد خود را برای حفاظت از کارکنان آمریکایی چنین نشان داده است: استفاده از «تعرفه برای تضعیف شرکت‌هایی که با اخراج کارگران خود به منظور نقل مکان به کشورهای دیگر و بازگشت دادن محصولات از طریق دریا به ایالات متحده معاف از مالیات». این استراتژی می‌تواند تجارت میان شرکای تجاری را برای فروش کالاها و محصولات کشاورزی آمریکا در سراسر جهان دشوارتر سازد.

با وجود این مشکلات واقعی و بالقوه، تلاش برای حفظ ارتباطات و پیوندهای تجارت جهانی ادامه خواهد داشت. بعنوان مثال 23 حزب شامل اتحادیه اروپا به مذاکرات در جهت امضای توافق‌نامه‌های خدمات (TiSA) با هدف آزادسازی تجارت سراسری جهان برای خدمات مانند بانکداری، بهداشت و درمان و یا حمل و نقل ادامه خواهد داشت و نشانه‌هایی از تقویت روابط تجاری میان کشورها وجود دارد. دولت بریتانیا قویاً نشان داده که تمایل به تقویت و عمق‌بخشی پیوندهای تجاری و ارتباطی با کشورهای خارج از اروپا در جهان (بعد از برکزیت) دارد. در جولای 2017 بریتانیا یک وزارتخانه (وزارت تجارت بین‌المللی) تاسیس کرد به طور خاص برای ورود به توافق‌های تجاری با کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا و هند. چین در حال حاضر در تلاش برای متقاعد کردن کشورهای آسیایی که تحت مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای با کشور چین هستند، برای یافتن یک جایگزین مناسب برای مشارکت با ترنس پاسیفیک (Trans-Pacific) متغیر می‌باشد.


نگاه به آینده در سال 2017

در سال 2017، چشم انداز تجارت جهانی توسط روش های جدید ایالات متحده و انگلستان که در جهت شرکای تجاری خود گرفته اند، تغییر شکل خواهد داد. که با جنبش های ضد جهانی شدن، تاثیر فزاینده ای دارند. در این تغییر محیط، کسب و کارها باید اطمینان حاصل کنند که آن‌ها تمام گام های ممکن برای کاهش خطرات بالقوه را برداشته اند. این اقدامات عبارتند از:

ـ انجام یک ارزیابی ریسک کامل از کسب و کار خود برای شناسایی مناطق پر خطر و قرار گرفتن در معرض آن به منظور هر گونه تغییر در شرایط تجارت.

ـ شناسایی کلیدواژه (پرسش‌ها) برای هرگونه مذاکره

ـ قرارگرفتن در جایگاه تاثیرگذار در راستای تجارت جهانی

ـ ارزیابی محتاطانه گزینه‌های موجود

نظر شما