کارتابل شرکت ها و فناوران
انتشارات

ماهنامه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان

شماره ۲۳

بهمن 1394

آرشیو ماهنامه

نوآوری در صادرات

تاریخ : 1396/05/25

تعداد بازدید : 37

5 امتیاز از 1 رای

با گذر از مرزها و ورود به بازارهای جهانی شما این شانس را خواهید داشت که از تجربه‌های موفق الگوبرداری کنید. این تجربه قطعاً به شما کمک می‌نماید که نوآورتر و با بهره‌وری بالاتر در رقابتهای جهانی جایگاه خود را حفظ نمائید و در داخل و خارج محدوده جغرافیایی خود موفق باشید.

نوآوری در صادرات

نگاهی به تجربه چند SME در دستیابی به بازارهای جدید صادراتی از طریق نوآوری

مسعود حافظی

معاون دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل

صادرات، نوآوری و بهره‌وری

امروزه، ماحصل دهه‌ها تحقیقات بخوبی ارتباط عمیق بین صادرات، نوآوری و بهره‌وری را نمایان ساخته است. در حوزه اقتصاد، OECD تخمین می‌زند که بیش از 50 درصد رشد اقتصادی جوامع ناشی از نوآوری است[1]. در تحقیقی که در سال 2013 میلادی توسط انستیتو اقتصاد کاربردی و مطالعات اجتماعی ملبورن[2] انجام شد، شواهدی دال بر این موضوع بدست آمد که "آموزش از طریق صادرات"، موتور محرکه نوآوری در بین شرکتهای کوچک و متوسط (SME) بوده است. با گذر از مرزها و ورود به بازارهای جهانی شما این شانس را خواهید داشت که از تجربه‌های موفق الگوبرداری کنید. این تجربه قطعاً به شما کمک می‌نماید که نوآورتر و با بهره‌وری بالاتر در رقابتهای جهانی جایگاه خود را حفظ نمائید و در داخل و خارج محدوده جغرافیایی خود موفق باشید.

در این حلقه و جریان پیش رونده، ارتباط با مشتریان خارجی و رقبا، ایده‌های جدیدی را به کسب و کار شما تزریق خواهد نمود و نیرو محرکه ایجاد نوآوری در سیستم شما و در نتیجه بهبود و ارتقاء سطح بهره‌وری کسب و کار و البته بهبود صادرات شما خواهد شد.

 

با استفاده از چک لیست نوآوری، نوآوری را به کسب و کار خود تبدیل کنید

¢ آیا استراتژی نوآوری دارید که اهداف و اولویتهای شما را مشخص نماید؟

¢ آیا فرآیندی برای جذب ایده‌های نو و خلق نوآوری در مجموعه وجود دارد؟

¢ آیا در کسب و کار شما جشنواره یا جایزه‌ای برای بهترین نوآوری‌ها تدارک دیده شده است؟

¢ آیا شما بصورت فعال با سازمانهای خارجی و متخصصان حوزه برای جذب ایده‌ها و تکنولوژی‌های نو همکاری و تعامل دارید؟

¢ آیا شما بودجه‌ای را برای خلق واقعیت از ایده اولیه اختصاص داده‌اید؟

¢ آیا شما به جستجوی افراد با استعدادی می‌پردازید که دارای مهارت و تجربه نوآوری در حوزه‌هایی مثل طراحی، بهره‌گیری از تجارب مصرف کنندگان و فرآیندهای باز- طراحی هستند؟

¢ آیا شما نوآوری را به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی ارزشیابی کارکنان خود مهم می‌دانید و جایزه‌ای برای فعالیتهای نوآورانه در نظر گرفته‌اید؟

¢ آیا شما معیارهایی را برای اندازه‌گیری و بهبود عملکرد نوآوری خود تعریف کرده‌اید؟

انواع نوآوری در صادرات

هنگامی که ما به نوآوری فکر می‌کنیم، اغلب تمایل داریم تصویری از یک اختراع یا محصولی خاص و جدید را که باعث ایجاد انقلابی در صنعت و تکنولوژی شده، مشاهده کنیم. البته باید پذیرفت که بیشتر اختراعات بیش از آنکه یک انقلاب باشند، زائیده و بستر ساز یک سیر تکاملی هستند.

هر تغییری در فرایندها، سیستم‌های تحویل و یا حتی مدل بازاریابی می‌تواند به اندازه خلق یک محصول جدید در ایجاد مزیت رقابتی، افزایش حاشیه سود و باز کردن قفل بازارهای جدید موثر باشد. بررسی تجربه شرکتهای SME استرالیایی، شش نوع نوآوری را که باعث بهبود صادرات آنها شده است، نشان می‌دهد که می‌توان از آن به عنوان الگویی برای بهبود نوآوری در حوزه صادرات برای همه جوامع بهره برد.

 

1.      نوآوری محصول و خدمات

ایجاد تطابق بین محصولات و خدمات و یک خواسته ویژه در بازارهای خارجی یک اصل قطعی موفقیت صادرات است. اما صادرات نیز این فرصت را فراهم می‌نماید که روی شکلهای نوآورانه محصول که مورد درخواست ویژه بازارهای خارجی است، سرمایه‌گذاری کنید؛ شکلهایی که اغلب در بازارهای داخلی و محلی بی‌اهمیت تلقی می‌شوند. در این خصوص مرور تجربه شرکت موفق Astec Paints ژاپنی خالی از لطف نیست.

این شرکت سازنده انواع رنگها و گرافیکهای آکریلیک از سال 1978 میلادی بوده است. شهرت این کمپانی به علت ساخت محصولات با کیفیت بسیار بالا بوده که توانایی تحمل شرایط حاد آب و هوایی مناطقی نظیر استرالیا را داشته است. این محصولات عمدتاً شامل پوششهای الاستومری بودند که مثل لاستیک منقبض و منبسط می‌شد و دچار شکستگی و خمیدگی نمی‌گردید.

این ویژگی الاستومری محصولات توانایی ویژه‌ای به محصول جهت مقاومت در برابر زلزه‌های شدید ژاپن را نیز داده بود که فروش و صادرات محصولات شرکت را علاوه بر رشد فزاینده، بیمه نیز کرده بود.

در سال 2013 میلادی، این کیفیت مقاومت در برابر زلزله محصول، ابزاری شد که محصولات این شرکت تحت یک کد ویژه حوزه ساختمان موفق به دریافت تائیدیه و گواهینامه عملکردی ویژه‌ای از طرف دولت ژاپن شود که زمینه‌ساز توسعه چشم‌گیر صادرات این محصول را فراهم کرد؛ بطوریکه در زمان کوتاهی گردش مالی شرکت تا سه برابر افزایش یافت و بازار صادراتی 4 کشور جدید نیز به روی شرکت گشوده شد.

آنچه باعث این موفقیت شرکت بود، توجه به یک نیاز و بهره‌برداری از ایده بهینه‌سازی و ارتقاء کیفی محصول جهت برطرف ساختن آن نیاز بود.

صادرات گاهی اوقات به کمک شرکتها می‌آید تا مشتریان وفادار بیشتری برای خلق یک محصول نوآورانه داشته باشند که شاید سهم کمی از تقاضا در بازار داخلی داشته باشد. شرکت FCT Flames که در جنوب استرالیا فعالیت دارد شرکت پیشرو جهانی در حوزه ابزارآلات آتش‌بازی برای جشن‌ها و مراسم ورزشی است که محصولات و جلوه‌های ویژه آن در المپیکهای سیدنی، آتن و لندن مورد استفاده قرار گرفت. استرالیا برای محصولات و فعالیت این شرکت بازار محدودی دارد و بیش از 90-95 درصد بازار این شرکت از فعالیتهای صادراتی به سراسر دنیا تشکیل شده است. مدیرعامل این شرکت معتقد است در حالیکه قیمت پارامتر مهمی برای حضور و بقاء در برخی بازارها است، توانایی تطبیق دادن و بهبود مستمر و تحویل دادن محصول قابل اطمینان در هر زمان، نقطه قوت این شرکت است. برای این شرکت هر پروژه ویژگی‌های متمایز خود را دارد و مدیران طراحی برنامه‌ها و جشن‌ها، نیازمندیها و انتظارات خاص خود را دارند و این شرکت مجبور است زمان زیادی را صرف تحقیق و توسعه برای خلق محصولات ویژه‌ای کند که نیاز خاص مدیران برنامه‌ها را برطرف نماید.

 

تمرین پتانسیل نوآوری شرکت شما در صادرات

¢ ویژگی‌های خاص محصول یا خدمت شرکت تان را شناسایی کنید.

¢ در خصوص تقاضاهای متمایز بازارهای صادراتی بالقوه تان تحقیق کنید.

¢ تطابق‌های تکمیلی لازم محصول یا خدمت تان را که باعث تقویت درخواست از شما در بازارهای هدف خواهد شد در نظر بگیرید.

 

2.      نوآوری در تحویل

پیدا کردن یک روش نوآورانه در توزیع محصول یا خدمت می‌تواند به معنی موفقیت یا شکست یک صادرات باشد. همکاری متقابل با یک شریک خارجی یکی از روشهای شروع یک کسب و کار در یک بازار جدید خارجی است که طرفین در سریعترین زمان ممکن از آن بهره‌مند خواهند شد.

شریک خارجی برای شما یک جریان پایدار نقدی و روشی نوین برای خلق ارزش برای مشتریان موجود فراهم می‌کند در حالیکه شما از یک کانال تحویل آماده بهره می‌برید که از افرادی تشکیل شده که تجربه ارتباط مستقیم با سلایق و فرهنگ مشتریان بازار هدف شما را دارند.

استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز امروزه دسترسی به بازارهای هدف و مشتریان مستقیم را آسان‌تر نموده است. این کار می‌تواند از طریق شریک محلی باشد و یا بطور مستقیم از طرف شما صورت پذیرد.

شرکت Stackla که در حوزه بازاریابی دیجیتالی در سیدنی فعالیت می‌کند، از هر دو روش فوق برای تشکیل یک بانک داده از بیش از  500 مشتری در سراسر دنیا اقدام کرد. با تخصص در جمع‌آوری و آنالیز داده‌های مشتریان از شبکه‌های اجتماعی، این شرکت می‌تواند با استفاده از نگرش مشتریان به محصولاتش، استراتژیهای بازاریابی را بطور پیوسته تدوین و پایش نماید.

همچنین از طریق همکاری مشترک با تامین کنندگانی نظیر Hootsuite و Simpleview و ایجاد ارتباط با برندهای جهانی نظیر Twitter و Facebook، این شرکت توانسته است صدها مشتری جدید در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و آسیا پسیفیک تنها ظرف مدت 4 سال جذب کند.

در همین زمان، حضور دیجیتالی قوی شرکت Stackla، آن را مقدور ساخت که نرم افزار را به راحتی تحویل مشتریان داده و با مشتریان بطور مستقیم از طریق وبسایت و پورتال ارتباط داشته باشد.

تمرین پتانسیل نوآوری در تحویل صادراتی

¢ یک شریک تجاری در بازار هدف را که کسب و کار شما را درک می‌کند در نظر بگیرید و به وی محصولات و خدمات تکمیلی پیشنهاد کنید.

¢ بررسی نمایئد که آیا تکنولوژی‌های دیجیتالی جدیدی برای ارتباط مستقیم با مشتریان برای شما وجود دارد؟

 

3.      نوآوری در مدل کسب و کار

مدل‌های کسب و کار جدید این توانایی را دارند که بازیگران ذی‌نفوذ را از صحنه رقابت خارج کرده و حتی ساختار کل یک صنعت را متحول سازند. کسب و کارهایی نظیر Amazon، Google و Apple صنایع مختلفی نظیر تبلیغات، موزیک، کتاب، انتشارات و خرده فروشی را با زیرساخت دیجیتالی قوی خود منقلب ساختند و این توانایی را دارند که با دور زدن کانالهای توزیع سنتی، دامنه وسیعی از محصولات را به مشتریان تحویل دهند.

شرکتهایی نظیر 99designs و Freelancer.com نیز از همین روشها برای توسعه کسب و کارشان بهره برده‌اند که به ارائه خدمت طراحی و قراردادهای کار کوتاه مدت می‌پردازند و به واسطه این روش یک بازار جهانی را در مدت زمان کوتاهی در اختیار گرفته‌اند.

در حال حاضر نیز بسیاری از نوآوریهای مدلهای کسب و کار موثر، در نتیجه اصلاحات نقاط ضعف و قوت موجود در یک کسب و کار، بجای ایجاد یک انقلاب در روشهای موجود کسب و کار بوده‌اند. شرکت Marand Precision Engineering مثالی از این نوع اصلاحات بوده که سبب توسعه دامنه مشتریان شرکت شده است. این شرکت در اواسط سالهای 1950 تاسیس شد و شرکت مهندسی ارائه خدمات وسایل نقلیه، استیل، هوانوردی و خدمات فضانوردی بود. اما در اوایل دهه 2000، رکود صنعت خودروسازی باعث تاثیر منفی شدیدی در درآمدهای شرکت شد. در این شرایط شرکت با تطبیق سریع مدل کسب و کار خود اقدام به ارائه پیشنهاد جدیدی به مشتریان جدید خود در صنعت رو به رشد معدن نمود. این شرکت اقدام به ارائه یک بسته کاری اتوماتیک در صنعت معدن و نورد فلزات نمود که در حقیقت صاحبان صنایع معدنی برای انتقال محصولات خود به بازار می‌توانستند به آن تکیه زیادی داشته باشند.

سپس این شرکت با جذب منابع مالی، توانست مشتریان چند- ملیتی نظیر BHP و Rio Tinto را جذب نموده  و نزدیک 100 نفر متخصص را برای فعالیت در این فرایند کاری استخدام نماید. شرکتی که تنها 10 درصد درآمدش از طریق صادرات تامین می‌شد، در حال حاضر در حدود 60-70 درصد درآمدهای شرکت از طریق صادرات تامین می‌شود.

تمرین پتانسیل نوآوری در مدل کسب و کار صادراتی

¢ مدل کسب و کار فعلی خود را آنالیز نمائید و حوزه‌هایی را که شما بیشترین ارزش را برای مشتریان‌تان قائل هستید مشخص کنید.

¢ ببینید چگونه شما می‌توانید مدل کسب و کار فعلی‌تان را دوباره مهندسی کنید به نحوی که ارزش را سریعتر و ساده‌تر به مشتری ارائه نمائید.

¢ به بازار بخشهای مجاور حوزه تخصصی‌تان و مشتریان بخش دیگر بازار نگاهی بیاندازید و بررسی کنید که آیا شما می‌توانید مدل فعلی کسب و کارتان را به گونه‌ای  تطبیق دهید که محصولات یا خدمات جدیدی را عرضه کنید.

 

4.      نوآوری در فرآیند

نوآوری در فرآیند اغلب سریعترین راه برای کاهش هزینه‌ها، بهبود ارائه خدمت به مشتری و تسریع دسترسی به بازار است. معمولاً این مساله می‌تواند بخصوص در صنایع جدید نسبتاً آسان و ارزان و در دسترس باشد.

برای اینکار باید بررسی نمود که چه بخشهایی از جریان کاری داخلی فرآیند را می‌توان اتوماتیک نمود تا هزینه‌ها کاهش یابد و بهره‌وری بالاتر رود.

به عنوان مثال، اتصال به یک زیرساخت سفارش‌گیری آنلاین و متصل به سیستم حسابداری و مدیریت، می‌تواند به کاهش خطاهای دریافت اطلاعات در مجموعه‌ها کمک نماید، سربار هزینه‌های اداری را کاهش دهد و سرعت تحویل کالا را بطرز چشمگیری افزایش دهد. متشابهاً استفاده از سیستمهایی که بطور اتوماتیک مشتریان را از آخرین وضعیت سفارش‌شان مطلع سازد، نه تنها تماسهای تلفنی و پیگیری مشتریان را کاهش می‌دهد، بلکه باعث جلب اطمینان بیشتر مشتری می‌گردد.

همواره بروزسازی و یا اصلاح تجهیزاتی که محصول را تولید می‌کند و یا نیاز به اپراتور کمتری دارد و یا نگهداری و مراقبت ارزانتر و ساده‌تری دارد، باید در دستور کار شرکت قرار داشته باشد. گاهی اوقات جهت بهینه‌سازی فرآیند نیاز است شرح شغلی پرسنل را بازتعریف کنید و در جهت ارتقاء سطح مهارت پرسنل بکوشید تا تاخیرهای ناشی از تاخیر و خطای نیروی انسانی کاهش یابد.

همچنین باید جهت برون‌سپاری فعالیتهای غیر اساسی مجموعه به تامین کنندگان خارجی و تمرکز دادن پرسنل برای کارهایی که ارزش افزوده زیاد برای مشتری ایجاد می‌کند، برنامه‌ریزی کرد تا هزینه‌های اداری در حد ممکن کاهش یابد.

 

تمرین پتانسیل نوآوری در فرآیند

¢ فرآیند فعلی خود را آنالیز نمائید تا نقاط گلوگاهی عملیات و تولید را شناسایی کنید و سپس برای حل آنها چاره اندیشی کنید.

¢ تجهیزات را اصلاح یا جایگزین کنید تا به تولید سرعت ببخشید و هزینه‌های جاری را کاهش دهید.

¢ سیستمهای پیشانی شرکت و بدنه اجرایی را با جریان اداری جهت کوتاه شدن فرآیندها ادغام نمائید.

¢ فعالیتهای کم ارزش دارای پتانسل برون سپاری را شناسایی کنید.

 

5.      نوآوری در بازاریابی

ضروری‌ترین جزء موفقیت صادرات، توانایی تطابق دادن رویکردهای بازاریابی شرکت در راستای درخواستهای مشتریان در مناطق مختلف است. اولین قدم بررسی دقیق ذائقه‌های متفاوت و رفتار خرید بخش اصلی مشتریان در هر بازار هدفی است؛ سپس باید نشان تجاری و فرایند بازاریابی را بر اساس آن تعریف نمود.

تکنولوژی‌های دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی فرایند بازاریابی محصولات و خدمات را حتی در سطح بین‌المللی با هزینه کمتر، آسانتر نموده‌اند. به عنوان مثال مطالعه‌ای که اخیراً در شرکت McKinsey انجام شده بیانگر این مساله بوده است که سر زدن و همکاری با شبکه‌های بازرگانی موجود فیسبوک می‌تواند به دسترسی سریع به جوامع مختلف مشتریان بسیار موثر باشد.

زیرساختهای دیجیتالی همچنین جمع‌آوری نظرات در خصوص بخشهای مختلف بازار را آسان‌تر نموده است. البته کماکان لحاظ نمودن موارد اساسی نظیر توسعه نشان تجاری و الزامات صحیح بسته‌بندی بسیار ضروری است.

به عنوان مثال شرکت استرالیایی Cassegrain که از سال 1987 صادرات انواع نوشیدنی را به آسیای جنوب شرق و ژاپن در کارنامه فروش خود داشته، در سال 2013 تصمیم به ورود جدی به بازار چین گرفت. در این زمان پی برد که بدون کشف حقیقتهایی در بازار چین، امکان رسوخ در این بازار صادراتی وجود ندارد. چین به عنوان یک بازار نسبتاً جوان توجه بیشتری به ظاهر و تصویری دارد که از محصول ارائه می‌شود تا به کیفیت آن. در این جامعه مردم باور دارند که نوشیدنی‌ اگر اصالت دارد و سنتی است در بطری‌هایی عرضه می‌شود که درب چوب پنبه‌ای دارند. بنابراین نوشیدنی‌هایی که درب آنها بصورت فلزی و پیچشی است، خیلی طرفدار ندارند. بنابراین با درک فهم و خواسته مشتری از محصول می‌توان آن را مطابق ذائقه و درخواست بازار صادراتی طراحی و عرضه نمود.

شرکت مذکور در این خصوص اقدام به بازطراحی شکل قوطی، سایز آن، طراحی لیبل جدید و استفاده از بسته‌بندی جدید نمود و بدین طریق سهم مناسبی از بازار چین را تسخیر نمود. این شرکت صادرات خود را از حداکثر 25 درصد، طی یک بازنگری در محصول و شناسایی صحیح نیاز بازار طی چند سال به حدود 40 درصد افزایش داد.

 

تمرین پتانسیل نوآوری در بازاریابی

¢ مزیتهای زیرساختهای اجتماعی و دیجیتالی را دریابید تا مرزها را با حداقل هزینه درنوردید.

¢ از داده‌ها برای فهم بازار هدف استفاده کنید و پیامهای طراحی شده بر اساس رفتارها و تقاضای مشتری خلق نمائید.

¢ بیازمائید و یاد بگیرید با انواع پیامها، کانال‌ها، تصاویر و پیامهای صوتی و تصویری وارد کارزار تبلیغ و بازاریابی شوید و بازخوردها را رصد کنید تا بفهمید کدام روش موثرتر است.

 

6.      نوآوری در تامین مالی

تامین مالی مطمئن برای بسیار از شرکتهای SME که تازه به فعالیتهای صادراتی ورود پیدا نموده‌اند، یک چالش اساسی است. اما روشهای تامین مالی خلاقانه در جوامع امروزی بسیار در حال فراگیر شدن بوده و شانس‌های جدیدی را برای شرکتها فراهم می‌کند.

به عنوان مثال در کشور استرالیا و آمریکا بسیاری از استارت‌آپ‌ها از روش سرمایه اجتماعی (crowd funding) به تامین مالی می‌پردازند و بطور مستقیم سرمایه را از مردم عادی و معمولاً از طریق وبسایتها و شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری می‌کنند.

شرکتی با نام Flow Hive در استرالیا روش نوینی را برای تولید عسل ابداع نمود. در سال 2015 میلادی این شرکت از طریق سرمایه اجتماعی رکورد کسب و کار در خارج از آمریکا را با جذب بیش از 4 میلیون دلار در زمان دو هفته به ثبت رساند و در مجموع موفق به تامین مالی 17 میلیون دلار گردید. این در حالیست که استارت‌آپ اندرسون، سرمایه‌گذار مشترک کسب و کار Brisbane، هدفگذاری اولیه برای ایشان را جهت تامین سرمایه به میزان فقط 70 هزار دلار در نظر گرفته بود. در این نوع تامین مالی، تبلیغات و معرفی کانال و وبسایت حمایتی، نقش مهمی را بازی می‌کند.

مزیت مهمی که این روش تامین مالی برای صاحبان ایده دارد، عدم کنترل ایشان توسط یک شریک یا سهامدار ثالث نظیر یک شرکت خصوصی یا سرمایه‌گذار خطرپذیر (V.C.) است.

از دیگر مزیتهای این روش تامین مالی این است که از همه کشورها و افراد جوامع که به یک نوآوری یا اختراع علاقمند شده‌اند برای خلق محصول از ایده، سرمایه‌گذاری می‌کنند و در توسعه آن سهیم خواهند بود.

مزیت دیگر نوع استفاده از پولی است که ما برای توسعه یک کسب و کار می‌پردازیم. بدین معنی که افرادی که در تجاری‌سازی یک ایده مشارکت می‌کنند آگاهی کامل از فرد صاحب ایده، ایده وی، بازاری که در آینده پیش‌روی وی خواهد بود و نوع هزینه نمودن منابع مالی بصورت شفاف خواهند داشت.

 

تمرین پتانسیل نوآوری در تامین مالی

¢ منابع تامین مالی متفاوتی را در نظر بگیرید که می‌تواند به ساختن حضور جهانی کسب و کار شما بدون تحت کنترل قرار گرفتن یا قربانی کردن سهام شرکت‌تان، به شما کمک کند.

هنگامیکه بانکها نمی‌توانند به شما کمک کنند، قطعاً صندوق‌ها و بنگاه‌های خیریه‌ای هستند که بتوانند راه‌حل‌های تامین مالی پیش روی شما قرار دهند.

 

ضرورت برطرف کردن موانع

هر چند نوآوری کلید موفقیت است، اما این بدان معنا نیست که خلق آن همیشه آسان است. همواره تجاری‌سازی یک ایده تا محصول مواجه با موانع زیاد و ناشناخته‌ای است. متاسفانه عدم دسترسی به تامین مالی مناسب اولین و بزرگترین مانع در راه خلق محصول از ایده‌ها است و در پی آن عدم درک افراد معمولی که توانایی فهم ایده ارائه شده و ارزش آتی آن را ندارند.

جالب اینجاست که 90 درصد از نوآوری‌هایی که در کسب و کارها معرفی شده‌اند یا بطریقی کالا، خدمت، فرایند و روش را بهبود بخشیده‌اند، در آینده باعث ایجاد سود چشمگیری شده‌اند.

40 درصد از کسب و کارها در نتیجه نوآوری، به سودآوری بالا دست یافته‌اند و این جدای از سایر مزایا مثل کاهش در هزینه‌های فرآیند، ارائه خدمت بهتر به مشتریان و بهبود توانمندیهای رقابتی با رقبا است.

تمرکز بیشتر بر نوآوری در عرصه‌های داخلی و صادراتی بدان معناست که کمکهای در دسترس برای SMEها، از طریق انکوباتورها، مراکز دولتی و سایر تامین کنندگانی که به ارائه مشاوره و یا تامین مالی می‌پردازند، افزایش داده شوند تا زمینه توسعه اقتصادی فراهم‌تر گردد.

 


[1] OECD Innovation Strategy 2015: An agenda for policy action.

[2] Melbourne Institute of Applied Economic and Social Research

نظر شما