کارتابل شرکت ها و فناوران
انتشارات

ماهنامه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان

شماره ۲۳

بهمن 1394

آرشیو ماهنامه

پیاده‌سازی نقشه راه صادرات محصولات دانش‌بنیان

تاریخ : 1396/05/25

تعداد بازدید : 166

5 امتیاز از 1 رای

معاونت علمی و فناوری در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‏‌بنیان اقدام به بررسی مشکلات و ضعف‌‏های موجود بر سر راه کسب و کار بین‏‌الملل این شرکت‌ها نموده و برای حمایت از آن‌ها جهت ورود به بازارهای بین‏‌المللی اقداماتی انجام داده است.

پیاده‌سازی نقشه راه صادرات محصولات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گامی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

فاطمه میری، کارشناس دفتر توسعه کسب و کار بین‌‏المللی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‏‌بنیان اقدام به بررسی مشکلات و ضعف‌‏های موجود بر سر راه کسب و کار بین‏‌الملل این شرکت‌ها نموده و برای حمایت از آن‌ها جهت ورود به بازارهای بین‏‌المللی اقداماتی انجام داده است. در این مسیر تلاش شده است که با مدل مشارکت دولت و بخش خصوصی، حمایت‌‌های مشروط، زمان‌دار و هدفمند جهت ایجاد زیرساخت‌­های لازم برای تسهیل فرآیند صادرات و کسب و کار بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان اعمال گردد. توانمندسازی، پشتیبان سازی و تأمین مالی صادراتی شرکتهای دانش‌بنیان اجزا تشکیل دهنده این نقشه راه هستند که در این مقاله سعی بر آن شده است تا توضیحاتی در خصوص هر یک از این اجزا داده شود.

 

1-       ایجاد کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری محصولات دانش‏‌بنیان در راستای توانمندسازی توسعه صادرات شرکت‌‏های دانش‌‏بنیان:

ایجاد و توسعه بسترهای لازم برای اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اهداف محوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که از طریق برنامه‌های مختلفی دنبال می‌شود. تسهیل در زمینه‌های صادرات محصولات دانش‌بنیان، تبادل فناوری و توسعه بازار آنها از جمله این برنامه‌هاست که با ایجاد کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری در سال ۱۳۹۳ شکل منسجم‌تری به خود گرفته است.

کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری مجموعه‌ای است که با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و دارای پتانسیل صادراتی، صادرات محصولات با فناوری بالا را تسهیل می‌بخشد. ارایه خدمات مشاوره و آموزش، تهیه ابزارهای تبلیغاتی، اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی و حضور در نمایشگاه‌های معتبر خارجی با حمایت‌های مالی، بخشی از این خدمات می‌باشد که از طریق کارگزاران توسعه صادرات و تبادل فناوری کریدور (شرکت‌های خدماتی متخصص در هر حوزه) ارائه می‌شود.

ارزیابی آمادگی صادرات (ERA):

شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به بازارهای بین‌المللی نیازمند سپری کردن یک دوره رشد و بین‌المللی شدن هستند تا به بنگاه‌های حرفه‌ای و آماده جهت صادرات و تعاملات بین‌المللی تبدیل گردند. لذا کریدور صادرات به منظور شناخت بهتر از نقاط ضعف شرکت‌ها و رسیدن به یک برنامه توانمندسازی برای هر شرکت، میزان بلوغ صادراتی شرکت‌ها را بر مبنای مدل‌های ارزیابی آمادگی صادراتی (Export Readiness Assessment)، ارزیابی می‌نماید. لازم به ذکر است که شرکت‌ها برای اخذ هر کدام از خدمات و حمایت‌های آتی، بایستی این ارزیابی را پشت سر بگذارند.

در فرآیند ارزیابی آمادگی صادراتی شرکت‌ها، موارد ذیل مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد:

          ارزیابی سازمانی و ساختاری شرکت

          ارزیابی توانمندی‌های بازرگانی بین‌المللی

          ارزیابی طراحی صنعتی محصول

          ارزیابی فنی و استاندارد محصول

 

در نهایت شرکت‌ها در 4 سطح صادراتی به صورت زیر دسته‌بندی می‌گردند:

1-    عدم احراز شرایط صادراتی

2-    دارای پتانسیل صادراتی

3-    توانمند صادراتی

4-    برتر صادراتی

 

فرآیند ارایه خدمات در کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری محصولات دانش‌­بنیان

 filereader.php?p1=main_8f14e45fceea167a5

 

خدمات کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری محصولات دانش‌بنیان

ردیف

عنوان خدمت

1

خدمات مشاوره صادرات

2

آموزش بازرگانی و صادرات

3

جذب نیروی انسانی بازرگانی تخصصی

4

تهیه ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی

5

اخذ گواهینامهها و مجوزهای بینالمللی

6

طراحی صنعتی

7

ثبت محصولات، داروها و علائم تجاری

8

اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری

9

حضور مستقل شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های خارجی

10

حضور شرکتها در پاویون‌ محصولات دانش‌بنیان ایران در نمایشگاه‌های خارجی

11

صادرات از طریق واسطه‌های تجاری داخلی و خارجی

12

ارسال موقتی نمونه محصول

13

خدمات تخصصی تبادل فناوری

14

مشاوره قراردادهای تبادل فناوری

 

filereader.php?p1=main_c9f0f895fb98ab915


 

خلاصه‌ای از وضعیت درخواست خدمات کریدور از شهریور ماه 1393 تا بهمن‌‏ماه 1395

 

filereader.php?p1=main_45c48cce2e2d7fbde

2-        اقدامات در راستای پشتیبان‌‏سازی توسعه صادرات شرکت‌‏های دانش‌‏بنیان:

تشکل‌ها و واسطه‌­های صادراتی با هدف توسعه صادرات محصولات شرکت‌های کوچک و متوسطی که امکان سرمایه­‌گذاری در ایجاد دپارتمان و یا واحد مستقل بازرگانی بین‌­المللی ندارند در حوز­های تخصصی ایجاد می­‌شوند. این مهم در حوزه صنایع دانش‌­بنیان که اغلب آنها را شرکت‌های کوچک و متوسط در بر می­‌گیرد نیز صادق است.

 

الف) شرکت‌های مدیریت صادرات محصولات دانش­‌بنیان

شرکت مدیریت صادرات تشکیلاتی است که به عنوان بخش صادرات خارج از محل شرکت عمل می‌­کند. این نهاد محصولات و خدمات را به خریداران خارجی معرفی کرده و از طرف شرکت تولید کننده به دنبال تجارت می­‌رود. کاملاً مستقل است و به عنوان یک دپارتمان فروش صادرات برای صادرکنندگانی که قدرت رقابت ندارند عمل می­‌کند.   

 

وضعیت فعلی شرکت‌های مدیریت صادرات ایجاد شده

نام شرکت

حوزه تخصصی فعالیت

برند

شرکت نورآفرین ایده

تجهیزات اپتیک، فتونیک و ابزار دقیق

RayEmit

شرکت مدیریت صادرات گیاهان دارویی راهبر سیستم دانش

داروهای گیاهی

HerbeMarket

شرکت توسعه گستر نیکان آرمان

تجهیزات آزمایشگاهی

IDNA

شرکت تجارت آفرینان پایدار

تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی

 

 

ب) پایگاه‌‏های صادراتی محصولات دانش­‌بنیان

پایگاه صادراتی مکان بازرگانی و اقتصادی است که توسط تشکل‌های صادراتی یا خصوصی در کشورهای هدف ایجاد می­‌گردد و با استفاده از نیروهای متخصص بومی یا غیربومی خدمات تجاری لازم جهت تسهیل و پشتیبانی از روند صادرات محصولات ایرانی در کلیه موارد از قبیل تحقیقاتی، مشاور‌ه‌­ای، سرمایه­‌گذاری، برنامه‌­ریزی و تأسیس دفاتر تجاری و سایر خدمات تجاری را فراهم می­کند.

پایگاه صادراتی به مفهومی که معاونت امور بین­‌الملل و تبادل فناوری دنبال می­‌کند تا کنون ایجاد نشده است. اما ایجاد مراکز تجاری دائمی که کارکرد مشابهی دارند در دستور کار دولت قرار داشته است و طبق اخبار منتشر شده تا کنون در کشورهای تونس، مجارستان، ازبکستان، عراق و ترکیه پایگاه ایجاد شده­اند.

 

وضعیت فعلی پایگاه‏‌های صادراتی حمایت شده

نام شرکت

حوزه تخصصی فعالیت

حوزه جغرافیایی فعالیت

شرکت بین‌المللی تاجران دانش محور

مواد و تجهیزات آزمایشگاهی

افریقا با محوریت اوگاندا

شرکت فناپ

فناوری اطلاعات و ارتباطات

عمان

شرکت دارو و درمان سلفچگان

(برند AVICINNA)

داروهای گیاهی

چین

ج) کارگزاران تجاری برون مرزی

شرکت‌های کارگزار صادراتی، شرکت‌هایی تجاری هستند که در خارج از ایران به فعالیت‌های تجاری و خدمات صادراتی اعم از مطالعه بازارهای هدف، شناسایی شریک تجاری، ثبت شرکت و علائم تجاری، ارائه خدمات مشاوره حقوقی یا قانونی و نیز خدمات صادرات کالا می پردازند.

filereader.php?p1=main_d3d9446802a442597

 

وضعیت فعلی کارگزاران تجاری برون مرزی

نام شرکت

حوزه تخصصی فعالیت

حوزه جغرافیایی فعالیت

شرکت UIS

تجهیزات و مواد مرتبط با نانوتکنووژی

اروپا با تمرکز انگلستان

گروه مهندسی گلدنت

فناوری اطلاعات و ارتباطات

استرالیا

شرکت Millennium Pharma

دارو، تجهیزات پزشکی و حوزه عمومی سلامت

کشورهای خلیج فارس، سوریه، لبنان، اندونزی، مالزی و کشورهای CIS

شرکت PMBA

عمومی

استرالیا و کشورهای همسایه

شرکت Parstech Engineering

عمومی

افریقای جنوبی

شرکت Giviz

عمومی

اروپا با تمرکز اسپانیا

شرکت AmitisGen Med

دارو، علوم زیستی و تجهیزات پزشکی

کانادا

شرکت دایا صنعت جاده ابریشم

حمل و نقل کالا و بازرگانی مواد اولیه

چین (ووهان)

شرکت سلامت الکترونیک برکت

سلامت، فناوری اطلاعات، محصولات دانش بنیان

کنیا، کری جنوبی و قزاقستان

شرکت International Payway

خدمات نقل و انتقالات مالی

 

مرکز تجاری

 Iran Europe Business Center

عمومی

اروپا با تمرکز آلمان

 

3-        اقدامات در راستای تأمین مالی صادرات شرکت‏‌های دانش‌‏بنیان:

الف) بسته حمایت از صادرات صندوق نوآوری و شکوفایی

این بسته با پیشنهاد معاونت علمی و جهت ارائه تسهیلات حمایت از صادرات محصولات دانش‏‌بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی به تصویب رسید. ارائه تسهیلات ذیل در قالب بسته مذکور صورت خواهد گرفت:

 

filereader.php?p1=main_6512bd43d9caa6e02


نظر شما